به نقل از کیتکونیوز، برای سرمایه‌گذاران طلا، غیر از گیر افتادن در حالت خنثی در سطح قیمت 2000 دلار در هر اونس، مکان‌های نسبتأ بدتری نیز وجود دارد.

بدیهی است که قیمت طلا احتمالأ با عجله به جایی نمی‌رسد، چرا که از قرار معلوم، تورم سرسخت، فدرال رزرو را به ادامه‌ی افزایش نرخ بهره و به طور بالقوه حفظ سیاست‌های تهاجمی برای مدتی طولانی‌تر، مجبور کرده است. با این حال، در مقایسه با جایی که طلا پیش از این بوده است، این فلز گرانبها به عملکرد فوق‌العاده‌ی خود ادامه می‌دهد.

با تمام این‌ها، علیرغم شرایط موجود، بازار طلا در سطح 2000 دلار در هر اونس قفل زده است، چرا که سرمایه‌گذاران آماده می‌شوند تا این کتاب را در آوریل ببندند. با قیمت 1997 دلار در هر اونس، این فلز گرانبها یکی دیگر از بسته‌شدن‌های بی‌سابقه‌ی ماهانه‌ی خود را رقم زد.

نکته‌ی قابل توجه آن است که قیمت‌ها بسیار بالاتر از میانگین سه ساله‌ی پس از همه‌گیری یعنی تقریباً 1807.65 دلار در هر اونس است. در عین حال، طلا مایل‌ها بالاتر از میانگین پنج ساله‌ی قبل از همه‌گیری است که در حدود 1267.57 دلار در هر اونس بود.

از آنجا که بازار درگیر کشمکش بین ریسک‌های تورم و رکود است، حرکت صعودی طلا در حال حاضر متوقف شده است، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که این فقط یک تثبیت کوتاه‌مدت خواهد بود.

خرید طلا

آنا گولوبووا از کیتکو در این هفته خاطرنشان کرد که جستجوهای گوگل برای سوال «چگونه طلا بخریم؟» در این ماه به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید، و علت روشن آن است که قیمت‌ها به بالاترین سطح خود در 13 ماه گذشته رسیده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که آخرین باری که این علاقه در ایالات متحده تا این میزان گسترده رسیده، در اوت 2011 بود، زمانی که قیمت‌ها به بالاترین حد خود و به بالای 1900 دلار در هر اونس رسید.

تعجب‌آور نیست که طلا بار دیگر وارد بازار جمعی شده است؛ چرا که مصرف‌کنندگان با عدم اطمینان اقتصادی قابل توجهی روبرو هستند.

علاوه بر آن، در چشم‌انداز آمار و گزارش‌ها، آخرین داده‌ها از ایالات متحده و اروپا حاکی از آن است که تورم بالاتر در حال تثبیت در اقتصاد گسترده‌تر است. بانک‌های مرکزی تنها با کاهش سرعت اقتصاد می‌توانند با این نوع تورم مبارزه کنند.

در حالی که نرخ بهره همچنان در حال افزایش است، هر حرکتی اقتصاد جهانی را یک قدم به رکود نزدیک‌تر می‌کند. و این است دلیلی که طلا گیر افتاد!

آنچه مسلم است نرخ بهره‌ی بالاتر باعث می‌شود طلا جذاب نباشد، زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند در بازارهای پولی کوتاه‌مدت، ارزش بالاتری پیدا کنند. با این حال، تهدید آشفتگی اقتصادی به این معنی است که سرمایه‌گذاران عجله‌ای برای خلاص‌شدن از شر یک ذخیره‌ی ضروری ارزش ندارند. همچنین فراموش نکنیم حتی با نرخ‌های بهره بالاتر، هیچ تضمینی وجود ندارد که فدرال رزرو بتواند تورم را به هدف ۲ درصدی خود بازگرداند.

کاهش نرخ بهره

به گفته‌ی بسیاری از تحلیلگران، بازار طلا به تثبیت در این سطوح بالا راضی است و علاوه بر آن در انتظار است که ببیند فدرال رزرو چه زمانی مجبور به پایان‌دادن به چرخه‌ی انقباض خود می‌شود.

جوی یانگ، رئیس جهانی مدیریت محصول شاخص در میک‌وکتور ایندکسز، در مصاحبه‌ی اخیر با کیتکو نیوز، خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاران به تازگی متوجه شکنندگی بازارهای مالی شده‌اند، زیرا فدرال رزرو پس از سال‌ها پمپاژ نقدینگی بی‌سابقه در بازارهای مالی در طول همه‌گیری جهانی، به شدت نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد.

به بیان یانگ، سرمایه‌گذاران نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرده‌اند که اگر فدرال رزرو به افزایش نرخ‌ها ادامه دهد، ممکن است سرایت اقتصادی گسترده‌تری وجود داشته باشد. بنابراین، هنوز حمایت زیادی برای پناهگاه امن طلا وجود دارد.

اما این فقط سرمایه‌گذاران نیستند که محافظت از دارایی در اولویت آنهاست؛ تقاضای طلا از سوی بانک مرکزی نیز همچنان بر بازار طلا حاکم است، چرا که کشورها به دنبال تنوع‌بخشیدن به دارایی خود در مقابل دلار آمریکا هستند.

روچیر شارما، رئیس اینترنشنال راکفلر، در تفسیری که در آخر هفته در فایننشال تایمز منتشر شد،  به تقاضای بانک مرکزی اشاره کرد که به افزایش 50 درصدی قیمت طلا در مقایسه با مدل‌های مبتنی بر نرخ بهره‌ی واقعی، کمک شایانی کرده است.

شارما در تفسیر خود نوشت: «قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین دارایی‌ها یعنی طلا، اکنون وسیله‌ای برای شورش بانک مرکزی در برابر دلار است. اغلب در گذشته، دلار و طلا به عنوان پناهگاه‌های امن تلقی می‌شدند، اما در حال حاضر، آنچه از حیث امن‌بودن رتبه‌ی برتری دارد طلاست.»

طلا و دلار

امکان ارسال نظر وجود ندارد.