طلا (XAU/USD) در اوایل روز پنج‌شنبه، عقب‌نشینی روز قبل از مقاومت افقی یک ماهه را معکوس کرد و قیمت‌های خرید را تا بالاترین حد خود نزدیک به 2030 دلار بالا برد.

آنچه مسلم است طی این روند، فلز گرانبها از ضعف گسترده‌ی دلار آمریکا منتفع می‌شود، چرا که این داده‌های تورم ایالات متحده‌اند که سوگیری فدرال رزرو را تعیین می‌کنند. علاوه بر آن، فشار بر دلار آمریکا و همچنین تقویت بهای طلا XAU/USD، می‌تواند عامل مؤثری برای خوش‌بینی محتاطانه در بازار باشد.

بهای طلا با کاهش CPI ایالات متحده و کاهش بازدهی افزایش می‌یابد

قیمت طلا همچنان در مسیر ثبت یک روند صعودی سه هفته‌ای باقی می‌ماند، چرا که اخیرأ در پرتو اعداد تورم ایالات متحده در ماه آوریل، امیدهای جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو کاهش یافته است. شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده (CPI) اولین کاهش 5.0 درصدی را در دو سال گذشته ثبت کرد. با این حال، مطابق با قرارداد آتی صندوق فدرال رزرو، جزئیات تورم ایالات متحده آنقدرها منفی نبود و به نظر می‌رسید که فدرال رزرو را از اقدام به توقف نرخ تا سپتامبر 2023 دور نگه داشته است و البته این امر به نوبه‌ی خود، خریداران طلا XAU/USD را امیدوار می‌کند.

خریداران طلا

از منظر داده‌ها، شاخص CPI سرفصل، در مقابل انتظارات بازار برای ثبت مجدد 5.0 درصدی علامت تورم، به 4.9% سالانه در آوریل کاهش یافت که در واقع، اولین چاپ زیر سطح 5.0% در دو سال اخیر است. علاوه بر این، CPI سابق غذا و انرژی که به عنوان CPI اصلی شناخته می‌شود، در مقابل 5.6% و 0.4% موارد قبلی، با اجماع بازار به ترتیب در 5.5 و 0.4 درصد، در مقیاس سالانه و ماهانه مطابقت داشت.

در چشم‌انداز دیگر، از آنجا که مشکلات رکود پشتوانه‌ی تقاضای اوراق قرضه‌ی ایالات متحده بود، بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله و دو ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده در روز گذشته یک رگه‌ی برنده‌ی چهار روزه را پشت سر گذاشت و همچنین بزرگترین ضرر روزانه در یک هفته را نیز رقم زد. البته در بحبوحه‌ی تعصبات شدید در مورد فدرال رزرو، علاوه بر آنکه نتوانست مبنای دلار آمریکا را تقویت کند، مسیر افزایش بهای طلا را نیز هموار نکرد.

سقف بدهی ایالات متحده و مشکلات بانکی، گاوهای طلا XAU/USD را به چالش می‌کشد

سیاستگذاران ایالات متحده در اولین تلاش خود در روز چهارشنبه موفق به امضای قرارداد سقف بدهی نشدند، اما فضا را برای بحث در مورد جزئیات و تلاش مجدد برای مذاکره در روز جمعه باز گذاشتند که این موضوع به نوبه‌ی خود، باعث ایجاد احساسات بازار و خریداران طلا شد. در همین راستا، فقدان نکات منفی عمده از جبهه‌ی بحران بانکی از یک سو و درآمدهای خوش‌بینانه و داده‌های عمدتاً ضعیف‌تر ایالات متحده از سوی دیگر، ترس‌ها در چشم‌انداز بانک‌ها را عقب راند.

سرنخ‌های بیشتری از تورم ایالات متحده در کانون توجه خواهند بود

با نگاهی به آینده، برخی داده‌ها همچون شاخص قیمت تولیدکننده‌ی ایالات متحده (PPI) برای آوریل و سایر داده‌های سطح دوم مربوط به اشتغال، ممکن است معامله‌گران طلا را به خود مشغول کند.

با این حال، انتظار می‌رود که PPI ایالات متحده در ماه آوریل به 2.4 درصد در سال کاهش یابد، اما PPI هسته ممکن است از ابتدای سال تاکنون تا 0.2 درصد بهبود یابد.

از این رو، سرنخ‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی تورم ایالات متحده احتمالا با به تصویرکشیدن جزئیاتی متفاوت، از یک سو می‌تواند دلار آمریکا را تحت فشار نگه دارد و از سوی دیگر، به خریداران طلا XAU/USD اجازه می‌دهد کنترل را در دست بگیرند. علاوه بر این، در سایه‌ی خوش‌بینی‌های محتاطانه‌ی بازار، کاتالیزورهای ریسک نیز برای جهت‌گیری‌های آشکار بعدی مورد توجه خواهند بود.

تورم و دلار

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با نگاهی به نمودار روزانه

بهای طلا به سمت منطقه‌ی مقاومت افقی یک ماهه در اطراف سطح 2050 دلار حرکت می‌کند. با این حال، سیگنال‌های کند از شاخص میانگین متحرک همگرایی و واگرایی مکدی (MACD) و همچنین یک خط شاخص قدرت نسبی ثابت (RSI) که در 14 قرار گرفته است، روند صعودی طلا (XAU/USD) را به چالش می‌کشد.

طی این روند، فروشندگان طلا ممکن است به آزمایش پشتیبانی میانگین متحرک روزانه‌ی 21 (21-DMA) در حدود سطح 2008 دلار امیدوار باشند که البته ناگفته نماند که شکستن آن می‌تواند فلز گرانبها را به سمت رقم گرد 2000 دلار هدایت کند.

در شرایطی که طلا XAU/USD در عبور از سطح 2000 دلار نزولی باقی بماند، خط حمایت صعودی هفت هفته‌ای نزدیک به 1986 دلار و سطح میانگین متحرک روزانه‌ 50 (50-DMA) حدود 1965 دلار در کانون توجه قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، بسته‌شدن روزانه فراتر از مقاومت افقی فوق‌الذکر نزدیک به 2050 دلار، نیاز به اعتبارسنجی از یک خط مقاومت با شیب رو به بالا از اوایل فوریه نزدیک به 2070 دلار دارد تا بالاترین سطح تاریخ را که در حال حاضر حدود 2080 دلار است، احیاء کند.

به طور کلی، قیمت طلا ممکن است شاهد یک عقب‌نشینی کوتاه‌مدت باشد، اما تا زمانی که قیمت از سطح 1965 دلار عبور کند، روند کلی صعودی باقی خواهد ماند.

نمودار روزانه طلا
روند: عقب‌نشینی کوتاه‌مدت مورد انتظار است

امکان ارسال نظر وجود ندارد.